سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 14 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۱۳:۴۳

تدوین نقشه زمین‎شناسی و گسل‌های بستر خلیج‎فارس

باشگاه خبری فراساحل: نقشه زمین‎شناسی و گسل‌های کف بستر در سراسر خلیج فارس به همت کارشناسان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تدوین شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل ازروابط عمومی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، معاون امور اکتشاف مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: این نقشه با استفاده از اطلاعات چاه‎های اکتشافی حفاری شده و تفسیر خطوط لرزه‎نگاری ژئوفیزیکی و از سوی کارگروه طرح اکتشاف که متشکل از کارشناسان مجرب زمین‎شناسی و ژئوفیزیکِ این مدیریت است، تدوین شده است. بهمن سلیمانی، افزود: با توجه به تعداد زیاد چاه‎های اکتشافی حفاری شده در خلیج فارس، نخستین نقشه گسترش سازند زمین‎شناسی در زیر رسوبات بستر خلیج فارس، در مقیاس یک به یک میلیون تهیه شده و اطلاعات گسل‎ها و شکستگی‎های موجود در این بخش بر پایه اطلاعات تفسیر شده لرزه‎نگاری ژئوفیزیکی به صورت یک لایه اطلاعاتی درآمده است.

وی، پراکندگی غیریکسان چاه‎ها را یکی از چالش‎های اصلی تهیه نقشه زمین‎شناسی در خلیج فارس عنوان کرد و گفت: برای تکمیل نقشه در حد فاصل چاه‎هایی با فواصل زیاد، از روش میان‎یابی استفاده  شد. بنابراین با وجود محدودیت‌ها و نبود برخی قطعیت‌ها که اشاره شد، این نقشه می‎تواند در زمینه‌های مختلف از جمله مطالعات زمین‎شناسی دریایی مورد استفاده بسیاری از سازمان‎ها و شرکت‎های مرتبط قرار گیرد. معاون امور اکتشاف مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، در انتها خاطرنشان کرد: مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در طرح اکتشاف خلیج فارس، تهیه نقشه از گسترش نخستین سازند زمین‎شناسی و گسل‎ها را در زیر رسوبات بستر خلیج فارس با استفاده از تلفیق و تفسیر افق‎های کم‎عمق درخطوط لرزه‌ای و چاه‌های توسعه‎ای و تولیدی ناحیه با مقیاس بزرگتر در برنامه آینده خود دارد.

بر اساس اعلام مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، نقشه‎های زمین‎شناسی بسته به نیاز و در مقیاس‎های مختلف تهیه می‎شوند، از اطلاعات پایه‎ای به شمار می‎آیند و در زمینه‌های گوناگون مثل صنایع نفت، معدن، عمران، راه، خطوط انتقال انرژی، مکان‎یابی ساختارهای بزرگ و توسعه شهری کاربرد گسترده‌ای دارند. نقشه‎های زمین‎شناسی استاندارد کشوری در ایران به طور عمده توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در مقیاس‌های گوناگون تهیه شده‎اند.



  کد خبر : 4225
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :